Program „Dwujęzyczność od przedszkola”

          Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczni od przedszkola” to innowacyjny i kompleksowy program dla polskich przedszkoli, który realizowany jest przez Przedszkole Miejskie Nr 8 „Bajkowa ósemka” w roku szkolnym 2022/2023 w grupie dzieci 3 – letnich „Kubusie”. To nowa metoda opracowana przez brytyjską lingwistę Claire Selby wplatającą język angielski do codziennych czynności dziecka w sposób naturalny, która zapewnia mu równoległe poznawanie dwóch języków. To innowacja w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu języka angielskiego w przedszkolu, dzięki Programowi codzienne zabawy maluszków i ważne dla nich wydarzenia odbywają się w środowisku anglojęzycznym.

          Dzisiejszy świat wymaga od nas nauczycieli przedszkola, aby naszym najmłodszym wychowankom w bardzo szybko zmieniającej się rzeczywistości dać kompetencje, które pomogą im w przyszłości. Dwujęzyczność lub wielojęzyczność dla dzieci przedszkolnych to potencjał, który z pewnością zaprocentuje w szkolnym i dorosłym życiu wychowanków. Prócz samych umiejętności językowych, dwujęzyczność wiąże się z licznymi korzyściami dla intelektu, psychiki i zdrowia dziecka. Mózg otrzymuje zdrową dawkę treningu, a przy tym wiedzę i umiejętności, które na tym etapie rozwoju utrwalają się nadzwyczaj szybko i efektywnie. Dwujęzyczność, czyli bilingwizm poprawia również koncentrację, wpływa na lepszą podzielność uwagi oraz pamięć,pogłębia wrażliwość kulturową i społeczną, rozwija zdolności analityczne i empatyczne. Dwujęzyczne dzieci, a później dorośli osiągają lepsze wyniki w nauce, mają większe możliwości adaptacji społecznej i kulturowej. Cechuje ich wyższa pozycja społeczna i materialna oraz – co chyba najważniejsze – lepsze zdrowie. Warto podkreślić, iż dwujęzyczność opóźnia o 5-6 lat skutki choróbAlzheimera i Parkinsona.Korzyści wynikające z powszechnej znajomości języka angielskiego są bezdyskusyjne. W skali kraju zyska zarówno gospodarka, jak ekonomia m.in. poprzez swobodne poruszanie się Polaków w strukturach biznesowych na całym świecie, wzrost inwestycji zagranicznych w Polsce związanych ze znajomością uniwersalnego języka, a także większy, bardziej aktywny i efektywny udział Polaków w międzynarodowym życiu naukowym, politycznym i kulturalnym.  

          W związku z zakwalifikowaniem się do Programu: „Dwujęzyczność od przedszkola”, Przedszkole Miejskie Nr 8 „Bajkowa ósemka” w Krośnie otrzymało od Województwa Podkarpackiego pomoc rzeczową, obejmującą m. in. licencje dostępowe i zestawy do pracy z programem wychowania do dwujęzyczności z językiem angielskim, zeszyty ćwiczeń, dywan edukacyjny, maskotki, naklejki na ścianę, opaski na głowę, pacynki wykorzystywane w programie wychowania do dwujęzyczności z językiem angielskim oraz  teatrzyk. Ponadto nauczyciele i rodzice mają dostęp do licznych wydawnictw oraz materiałów metodycznych do nauczania języka angielskiego, które można wykorzystać w procesie wychowania dwujęzycznego. Bohaterowie kursu to Dwujęzyczne Dzieci „Baby Beetles” to  – rozśpiewane żuczki, które w przystępny sposób wprowadzają dzieci w świat języka angielskiego, ucząc poprzez kontekst. Kluczową rolę w nauczaniu odgrywają specjalnie skomponowane piosenki. Odpowiednie połączenie tekstu z muzyką ułatwia zapamiętywanie i powtarzanie, pomaga w wykształceniu się odpowiednich nawyków wymowy i zwyczajnie sprawia przyjemność. Podstawową zasadą jest tu nauka poprzez zabawę – oglądanie i słuchanie tak często, jak tylko dzieci mają na to ochotę. Maluszki i przedszkolaki z radością uczą się angielskiego z Baby Beetles głównie dlatego, że piosenki śpiewane są przez dzieci.

          Program „Dwujęzyczność od przedszkola” to nasz priorytet i cel, jako instytucji wychowania przedszkolnego, który rozumiemy jako indywidualny i społeczny wkład w rozwój każdego dziecka oraz – jako nowej jakości fundament dla polskiej gospodarki, ekonomii i polityki społecznej. Innymi słowy z powszechną dwujęzycznością wiąże się prawdziwa zmiana standardów, na której wszyscy w przyszłości skorzystamy.

Zabawy Kubusiów z Baby Beetles – udział w projekcie Program Powszechnej Dwujęzyczności Bilingual Future

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skip to content